و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات
آیه انتخابی با توجه به اهمیت آن :
* سوره واقعه...آیه هشتم*
(أفرأیتم الماء الذی تشربون؟)
"آیا به آبی که مینوشید اندیشیدهاید؟ "
این آیات به یکی از دلایل معاد اشاره میکند
که بیانگر قدرت خداوند بر همه چیز و بر احیای مردگان است.
نخست میفرماید: آیا به آبی که مینوشید اندیشیدهاید؟ (أفرأیتم الماء الذی تشربون).
آیا شما آنرا از ابر نازل میکنید؟ یا ما نازل میکنیم؟ (ء أنتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون).
این آیات وجدان انسانها را در برابر یک سلسله سؤالها قرار میدهد و از آنها اقرار میگیرد
و در واقع میگوید: آیا درباره این آبی که مایه حیات شما است و پیوسته آنرا مینوشید هرگز فکر کردهاید؟
چه کسی به آفتاب فرمان میدهد بر صفحه اقیانوسها بتابد؟و از میان آبهای شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شیرین و پاک از هر گونه آلودگی را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟ چه کسی به این بخارات دستور میدهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهای بارانزا را تشکیل دهند؟
چه کسی دستور حرکت به بادها و جابجا کردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمینهای خشک و مرده میدهد؟
چه کسی به طبقات بالای هوا این خاصیت را بخشیده که به هنگام سرد شدن توانائی جذب بخار را از دست دهد،
و در نتیجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملایم، آهسته و پی در پی، بر زمینها فرود آیند؟
اگر یکسال خورشید اعتصاب کند، بادها از حرکت بایستند، قطعات بالای جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمین بخیل گردد، آنچنان که زرع و نخیل لب تر نکنند، همه شما از تشنگی هلاک میشوید، و حیوانات و باغها و زراعتهای شما میخشکد.
کسی که این قدرت را دارد که با وسایلی اینچنین ساده آنچنان برکاتی برای شما فراهم سازد، آیا قادر بر احیای مردگان نیست؟ این خود یکنوع احیای مردگان است احیای زمینهای مرده که، هم نشانه توحید و عظمت خدا است و هم دلیل بر رستاخیز و معاد.
و اگر میبینیم در آیه فوق فقط روی آب نوشیدنی تکیه شده و از تاثیر آن در مورد حیات حیوانات و گیاهان سخنی به میان نیامده به خاطر اهمیت فوقالعاده آب برای حیات خود انسان است، جالب اینکه اهمیت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و علم و دانش انسان کم نمیشود، بلکه بر عکس، انسان صنعتی نیاز بیشتری به آب دارد، لذا بسیاری از مؤسسات عظیم صنعتی فقط در کنار رودخانههای عظیم قدرت فعالیت دارند.
در آیه بعد میافزاید:
اگر بخواهیم این آب گوارا و شیرین را به صورت تلخ و شور قرار میدهیم (لو نشاء جعلناه اجاجا).
پس چرا شکر این نعمت بزرگ را بجا نمیآورید؟ (فلو لا تشکرون).
آری اگر خدا میخواست به املاح محلول در آب نیز اجازه میداد که همراه ذرات آب تبخیر شوند، و دوش به دوش آنها به آسمان صعود کنند، و ابرهائی شور و تلخ تشکیل داده، قطرههای بارانی درست همانند آب دریا شور و تلخ فرو ریزند!
اما او به قدرت کاملهاش این اجازه را به املاح نداد، نه تنها املاح در آب، بلکه میکربهای موذی و مضر و مزاحم نیز اجازه ندارند همراه بخارات آب به آسمان صعود کنند، و دانههای باران را آلوده سازند به همین دلیل قطرات باران هرگاه هوا آلوده نباشد خالصترین، پاکترین، و گواراترین آبها است.
اجاج از ماده اج (بر وزن حج) در اصل از اجیج آتش یعنی برافروختگی و سوزندگی آن گرفته شده است، و به آبهائی که به خاطر شوری یا تلخی و حرارت دهان را میسوزاند اجاج میگویند.
این سخن را با حدیثی از پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پایان میدهیم
در این حدیث میخوانیم:
ان النبی کان اذا شرب الماء قال الحمد لله الذی سقانا عذبا فراتا برحمته و لم یجعله ملحا اجاجا بذنوبنا!
هنگامی که حضرت آب مینوشید میفرمود: حمد برای خداوندی که به رحمتش ما را از آب شیرین و گوارا سیراب کرد، و آنرا به خاطر گناهانمان شور و تلخ قرار نداد!
از تفسیر نمونه...
التماس دعا
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 64
کل بازدید :264176
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه